Rettigheter ved innstillinger eller forsinkelser av fly eller pakkereiser!

Sommerferien er for mange årets høydepunkt. Men hva skjer når reisen ikke går som planlagt? Når flyet er innstilt, kraftig forsinket – eller pakkereisen du har gledet deg til, plutselig blir kansellert?
Bilde av en flyvinge i luften

I slike situasjoner har du som reisende en rekke rettigheter – både etter EU-regelverk og norsk lov. Her får du oversikten over hva du kan ha krav på, og hvordan du bør gå frem.

Rettigheter ved forsinket eller innstilt fly

Dine rettigheter ved flyreiser reguleres av EU-forordning 261/2004, som gjelder:

  • alle flyvninger fra en flyplass i EU/EØS (inkludert Norge), uavhengig av flyselskap

  • flyvninger til EU/EØS, dersom de utføres av et europeisk flyselskap

Dersom flyet ditt blir kraftig forsinket eller kansellert, kan du ha krav på både praktisk assistanse og økonomisk kompensasjon.

Dette kan du ha krav på:

  • Mat og drikke ved lengre forsinkelser

  • Overnatting og transport dersom du må vente til neste dag

  • Kompensasjon på opptil 600 euro, avhengig av flyvningens lengde og forsinkelsens varighet

  • Full refusjon av billetten hvis du ikke ønsker å benytte reisen

Viktig: Retten til kompensasjon gjelder ikke dersom forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstendigheter, som dårlig vær, streik eller sikkerhetstrusler som flyselskapet ikke rår over.

Pakkereiser gir deg ekstra beskyttelse

Dersom du har kjøpt en pakkereise, har du også rettigheter etter pakkereiseloven. En pakkereise omfatter minst to elementer (for eksempel fly og hotell) som selges samlet av en turoperatør eller reiseleverandør.

Dersom pakkereisen blir kansellert, vesentlig endret eller ikke gjennomført som avtalt, har du ofte rett til:

  • Full refusjon av hele reisen

  • Prisavslag dersom deler av reisen ikke holder avtalt standard

  • Erstatning dersom manglene har ført til økonomisk tap eller ødelagt ferieopplevelse

Merk at det er reiseselskapet eller turoperatøren (for eksempel TUI, Apollo eller Ving) som er ansvarlig for å følge opp krav etter pakkereiseloven – ikke flyselskapet direkte.

Hva bør du gjøre hvis reisen blir forsinket eller kansellert?

Dersom uhellet er ute og reisen ikke går som planlagt, anbefaler vi følgende:

  1. Dokumentér alt: Ta vare på kvitteringer, meldinger fra selskapet, og be om bekreftelse på forsinkelsen.

  2. Klag skriftlig: Send inn krav til flyselskapet eller reiseleverandøren. De fleste har egne skjemaer for dette.

  3. Be om hjelp: Dersom du ikke får medhold – eller saken gjelder større beløp eller prinsipper – kan det være lurt å be om juridisk bistand.

Trenger du hjelp?

Vi i Advokatfirmaet Lippestad har erfaring med forbrukerrett og reiseklager, og kan hjelpe deg med å vurdere saken. Ofte kan du ha krav på mer enn du tror – særlig ved pakkereiser og større reiseforsinkelser.

Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende vurdering.
Vi bistår både privatpersoner og grupper som har fått ferien spolert av kanselleringer, kaos og kommunikasjonsbrudd.

Skrevet av

Picture of Advokat Lippestad

Advokat Lippestad

Advokat

post@advokatlippestad.no